🎓 סילבוס – תיאוריה מוזיקלית מתקדמת

הרחבת ההבנה, חידוד האוזן, והפיכת הידע לעולם של יצירה


שיעור 1 – מרווחים, מעגל הקווינטות, והסודות של מבנה הסולמות

  • מה זה מרווח מוזיקלי? ההבדל בין זך, קטן וגדול

  • כל המרווחים עד אוקטבה + איך לזכור ואיך לזהות

  • מה זה בעצם דיאז ובמול – ואיך זה לא רק קלידים שחורים

  • היכרות עם מעגל הקווינטות – איך בנוי, למה הוא עובד, ומה אפשר לעשות איתו

  • סולמות מז’וריים ומינוריים יחסיים

  • שימוש ראשון במעגל הקווינטות ככלי ליצירתיות, מודולציות וזיכרון סולמות


שיעור 2 – דרגות בסולם: תחושות, תפקידים ומעברים

  • התעמקות בדרגות הסולם (1 עד 7)

  • הדגשה של הדרגות המרכזיות: 1 ← 4 ← 5

  • איך הן יוצרות תחושת כיסוי ואפשרות להרמון שלם גם בלעדיהן

  • התחמקות מהדרגה הראשונה ונגינה חופשית עם דרגות אחרות

  • מה מייחד כל דרגה? תחושת מתח, שחרור, או תחושת מעבר

  • מוזיקה כהקשר – הבנת הדרגות דרך הקשר מוזיקלי


שיעור 3 – מודולציות, סולמות שכנים, מקבילים ובסים שאינם שורש

  • מהי מודולציה?

  • שימוש מעשי במעגל הקווינטות כדי לבצע מודולציה הגיונית

  • מודולציה לסולם מקביל (דו מז'ור ← דו מינור)

  • איך "להשאיל" אקורד מהסולם המקביל

  • תוספת צבע ע"י בס שאינו שורש האקורד (היפוכים / Bass Borrowing)

  • מעברים רגשיים דרך מודולציה חלקה


שיעור 4 – מודוסים: שבעה צבעים חדשים להבעה

  • מהו מודוס? איך הוא שונה מסולם רגיל

  • שתי גישות ללמידת מודוסים:

    1. לנגן את סולם דו מז'ור – מהדרגה ה־2, 3 וכו

    2. להנמיך או להגביה דרגות ספציפיות מסולם בסיסי

  • סקירה של כל 7 המודוסים (דורי, פריגי, לידי וכו') עם הווייב המוזיקלי של כל אחד

  • דוגמאות לשימושים מודרניים במודוסים

  • איך זה פותח עולם חדש של יצירה, ומרגש במיוחד בסולואים והרמוניה מתקדמת


שיעור 5 – המינור ההרמוני, מרובעים וסאסים

  • מה זה סולם מינור הרמוני ← השוואה לסולם מינור טבעי

  • התחושה האוריינטלית/ערבית שלו

  • איך הוא משנה את האקורד החמישי לסופר דומיננטי

  • אקורדים מרובעים (ספטאקורדים): Maj7 ו־7 – איך ומתי משתמשים בהם

  • איך לפצל בין ידיים כדי לנגן אקורד מרובע

  • תוספת צבע ע"י סאס2 וסאס4 – מה זה ומתי נשתמש


שיעור 6 – משקלים, מקצבים, גרוב וסווינג

  • מהו משקל מוזיקלי – הבסיס לזיהוי תבניות זמן

  • משקל 4/4 הנפוץ ← לעומת 3/4, 7/8, 11/16 ועוד

  • מה זה שינוי משקל תוך כדי קטע

  • מקצבים בז’אנרים שונים: טראפ, האוס, דראם אנד בייס, ג’אנגל

  • מושג ה־Half-Time

  • מה זה סווינג – גם בקצב ג’אז וגם כפיצ’ר באבלטון

  • האזנה והדגמות של שינויים בקצב ואיך זה משפיע על הגרוב


שיעור 7 – יצירה חיה: להפוך תיאוריה למוזיקה

  • שימוש בכל עקרונות הקורס בתוך יצירה אמיתית

  • יצירת טרק אורגניק האוס ממהלך הרמוני

  • עבודה מתוך מחשבה הרמונית, בלי לגעת בפסנתר

  • הרבה ניסוי וטעייה, חיפוש צבעים חדשים

  • הדגמה חיה לתרגום תיאוריה לשפה אישית

תוכן הקורס

תיאוריה מתקדמת הקדמה
מרווחים, מעגל הקווינטות והסודות של מבנה הסולמות
תיאוריה מתקדמת שיעור 1
1 מבחן
תיאוריה מתקדמת מבחן 1
הדרגות בסולם – איך לבנות מהלכים מוזיקליים מרגשים
תיאוריה מתקדמת שיעור 2
מודולציות, סולמות שכנים, יחסיים, מקבילים
תיאוריה מתקדמת שיעור 3
1 נושא
תיאוריה מתקדמת 3 ב
מודוסים – שבעה עולמות מוזיקליים חדשים
תיאוריה מתקדמת שיעור 4
סולמות הרמוניים, אקורדים מורחבים וסאסים
תיאוריה מתקדמת שיעור 5
1 מבחן
תיאוריה מתקדמת מבחן 2
טכניקות קצב, משקלים
תיאוריה למתקדמים שיעור 6
סשן יצירה מעשי – מבינים את התיאוריה דרך טרק אמיתי
תיאוריה למתקדמים שיעור 7

אופס! הכפתור לא עובד כרגע הוא יפתח רק אם תירשמו 🤭